Sunday 13 March 2016

TIPS KURUS SEMASA BERPANTANG

Assalammualaikum n hyiii..

Hari ni aku saje nk share pengalaman aku semasa berpantang yang lepas..Masa fist aku g tempat keje aku ramai gaK la yang tegur n cakap cepatnya kurus.. n da yg cakap cepatnya ko kurus pa tipsnya..masalahnya kurus sgt ke engkau ni suesie..x da kurus mana pun..tp ok la dpt gak berat asal selepas melahirkan anak.. Masa pregnant dlu agak mendadak juga la naik berat badan aku..masa tu berat aku dlm 71kg.. berat tu adoilaa...

Tapi masa dalam berpantang tu, aku berpantang dengan betul2 la..sbb aku nekad nk kurus blk.Lepas tu aku x berpantang 44 hari, tp aku berpantang selama 60 hari..salah satu faktor sbb anak aku mengalami masalah sakit perut n cirit jd terpaksa continue la amalan berpantang aku yg x seberapa tu.. Klu ikutkan aku berpantang x da lah ikut cara yang betul pn..aku ni jenis yg lasak dlm berpantang aku x suka baring sgt da je keje yg aku wat.. rasa nk lipat baju anak aku la.. main gajet la..lepastu byk kehulur hilir..tp just dlm rumah aku saje la..aku memeng x kuar lansung dari umah..berpantang la katakan..

Masa dlm pantang makanan yang slalu aku makan da beberapa jenis je..tiap2 hari aku makan benda yang sama je.. nk kata boring tu x da la sbb sedap gk benda yg aku makan tu..



waktu breakfast aku ambik biskut jacobs ni sebanyak 4 keping je..pastu aku cicah ngn air milo panas.. memng kenyang la makan biskut ni 


lunch lak aku makan ayam panggang n bersama sesenduk nasi n sayur peria.. ni memang win la ssb abah aku yg masakan n memang special dy masak utk aku.. Ayam ni diperap bersama bawang putih n halia.. tp sentuhan tangan abah aku ni x tau la sedap sgt2 memng best la berpantang mcmni..


ni lak makanan petang aku..aku mkn sup ayam n sesenduk nasi gk bersama air kosong..klu waktu mlm lk aku minum air rebusan akar kayu

ni aku masa pregnant dlu.. masa ni 7 bulan pregnant..satu lg klu nk ramping n cepas kempis perut jgn lupa barut perut ataupun pakai benkung..masa dlm pantang aku pagi sampai mlm tido pun still pakai benkung..lepastu aku sapu pada perut dengan losyen halia mustajab..best je bila bukak benkung rasa kempis je perut.. Aku gak da ambik ubat sembelit yg aku beli kt farmasi.. sbb aku da masalah sembelit yg teruk pas bersalin..so ubat tu byk gk membantu n buang air besar pn relax je..klu nk beli kt farmasi just cakap nk beli ubat sembelit utk ibu bersalin k..just simple.. Selain tu aku jgn lupa ambik set berpantang..set berpantang ni bagus utk beri kta tenaga utk bergerak dan sbgnya..

selain tu,, amalan bertungku gak mesti diamalkan..biasanya aku bertungku 4 kali sehari,,ni utk proses mempercepatkan penyembuhan dan pengecupan rahim..memeng best la..Lagi jangan lupa bagi baby kta susu banyak2..Mcm aku.. aku x ikut pn bagi nyusu 2 jam sekali..aku bagi setiap masa je..boleh dikatakan anak aku kerap gak la menyusu..dy buang air besar pun bleh tahan 5 kali gak la..tp bila aku tanya DR say its normal dont wory..be happy..haha.. Jangan lupa pam susu k..dgn pam susu akan memperbanyakkan lg susu kta..Alhamdulillah my baby cukup sgt ngn susu badan n membesar dgn sihat badan dy pun masyaallah bersemangat ngn pehanya yg kentaki lg..nyum..nyum.. sedap gigit u...

ok ni rupa aku selepas tempoh berpantang..Nak kata kurus sgt tu x da la..syukur la dpt bentuk badan asal drp x turun lansung..haha..



Berselfie dlu... k byessss.. tq sbb sudi melawat i yea...






No comments:

Post a Comment