Friday 18 March 2016

Superbike From My Perspective

aku            :abg buat apa tu
suami aku  :xde wat apa2 pun
aku             :yeke...dalam 2 minggu ini syg duk tgk abg tgk mengadap laptop tgk video moto je
suami aku   ;hehehe (senyum kambing)

Begitulah dalam beberapa minggu ni kerje suami aku asyik duk tgk video moto nmpknya dh muncul hobi terbarunya iaitu minat kepada motosikal berkuasa tinggi atau dalam bahasa lainnya superbike.
superbike ada beberapa jenis ada yg tegak dan yang jenis tunduk kalau nak detail mcm inila kalau salah harap maafkan saya hehe.
Jenis-jenisnya

1. Sportbike 
         Jenis ni kalau yg jenis berangan g motogp nk racing sambil tunduk kepala boleh la pakai singkatan lain biasa abg abg bike ni sebut iaitu 'SBK' biasa jenis yang pakai SBK ni x ngam dengan geng moto tegak xboleh ride sekali, xde la gurau je xla semua mcm tu yg fanatik sangat jew mcmtu...kalau ada mmg x fhm la org laki ni..

         Jenis mcm ni lebih kepada yang berangan nk jadi valentino rossi ke, lorenzo ke boleh la pakai ni dan sambil ride boleh asah lutut kt corner. tapi jenis ni kalau ride 2 3 jam mmg sakit pinggang rasenya, dan lagi kalau penumpang nk naik di belakang lagi la x selesa utk jarak jauh, mcm boleh muat sorang jeww ni., tambahan lagi utk golongan wanita ni..x comel la sebb kalau jadi penumpang kene tonggek tuttt hehe tapi jangan padang rendah pada wanita ada kt luar sana geng superwoman yang bawak superbike ni...setaraf lelaki gaya ridenya.




Ducati panigale
BMW HP4

Kawasaki H2
yamaha R1m
gambar diatas antara model yang popular di Malaysia atau dunia kot tapi byk yang pakai jenis mcm ni la; sumber di peroleh daripada blooper "whyzul"https://www.youtube.com/user/whyzul/videos.

2. Naked Bike
Xtau la kenapa namanya mcmtu tapi munkin sbb dy nmpk xde baju sgt kot utk kategori ini. 
"The term ‘naked’ refers to road bikes without a fairing to obscure the engine and frame, and little or no fairing over the handlebars." (sumber : http://www.confused.com/motorbike-insurance/guides/buying-a-motorbike-get-to-know-the-7-basic-types)
mcmtula katanya hehe.. jadi untk jenis ni lebih santai senang nk handle sesuai utk kawasan bandar dan higway, performance juga mantap. xla terlalu tunduk mcm SBK. tapi xla tegak sgt mcm geng moto tegak . ia lebih kepada gabungan retro 70 an dan modern dari segi design.
Kawasaki Z800

yamaha MT01
3. Adventure Sport
      Jenis inila dikatakan moto tegak, mempunyai bentuk yang tinggi, ia lebih fleksibel iaitu sesuai utk ride off road dan on road, tangki minyak besar dan boleh letak bahagian nk simpan barang sesuai untuk jarak jauh punye ride, lebih selesa dan lambat rasa penat bila ride jauh2 sbb bentuk kedudukan pemandu tu tegak x tunduk mcm SBK.
BMW RG1200
4. Custom and Cruiser
          Seat rendah, kepala kecil, long wheel base, byk shining sana n sini tambah dengan altitude yang berbeza berbanding rider lain. jenis mcm ini boleh menampakan ego seorang lelaki, tegap dan perkasa hehe.
Big Bear Sled Chopper

biasanya bike mcm ni kalau dari jauh memang x nmpk badan rider jenis ni, biasa akan nmpak kepala terpacak je..kadang2 lucu juga. Bentuk fizikal badan yg sesuai bgi jenis ini adalah badan fizikal yg besar la. biasa kita akan bayangkan yang naik chopper ni mesti ada misai panjang dan berjambang dan nmpk ganas.satu lagi jenis tangan kalau tangan pendek susah nk capai trottlle nnti buat sakit urat je..dinasihatkan kalau nk pakai jenis ni biasa kan buat senaman monkey bar bagi tangan tu panjang sikit hehe. 

5. Sport Touring Motocycles

jenis ini lebih eksklusif dan paling mahal antara jenisnya. dari aspek seatnya besar dan mewah, sistemnya, byk butang, besar mcm kereta, tempat penyimpanan barang besar, cermin besar , berat enjin besar dari 1000cc ke 1800 cc dh mcm kereta cuma xde bumbung kalau hujan basah juga. harge pun mcm kereta mahal. ish ish..

      Sesuai untuk tour satu malaysia dengan relax sambil menyaksikan pemandangan dan angin luar, di lebuhraya mmg dy lah raja tapi kt kawasan dan jalan yang sempit dan sesak rasanya tidak sesuai, bagus bagi rider yang ingin ride jarak jauh, selesa dan mewah. 

banyak lagi sebenarnya tapi yg diceritakan tadi bagi motosikal yang cc nya tinggi kalau ikutkn motosikal ni ada dari 60 cc, 70cc 100 cc 115cc 125 cc 150 cc 250cc 300 cc 600 cc 800cc 1000cc 1200cc 1400 cc hingga ke 1800cc dan motosikal yang tinggi ccnya seperti 1000 cc ke atas itu la menunjukan kesuper nya,  mcm itula apa yg aku fhm 

Jadi untuk memiliki motosikal ini ia memerlukan modal yang banyak sebb bukan murah tapi kalau dh minatkan mmg mereka xkisah bgi yg mampu la.. kalau yg xmmpu ni kapcai pun boleh sama enjoy riding..ada yang minat tapi dapat tengok sajela mcm myhubby tu tgk utube je pasal moto superbike ni tetap dy kata enjoy berjam jam tgk video yg sama hehe.. apaepun tq pada yang baca nukilan i tq tq..

No comments:

Post a Comment